Cheung Ching Tunnel – Hongkong

Zleceniodawca: Dragages et Travaux Publics
 
Dane techniczne:
Dwa tunele – 1500 m każdy
Przekrój każdego z tuneli – 135 m²

Technologia:
Tunele wykonywano w obudowie wstępnej z betonu natryskowego i kotew. Ostateczna obudowa wykonana z betonu monolitycznego.

Niniejsze zadanie było jednym z największych tego typu przedsięwzięć realizowanych przez PeBeKa. Przedmiotem kontraktu była budowa dwóch równoległych tuneli drogowych Cheung Ching, prowadzących na lotnisko w Hongkongu. W ramach tej inwestycji wykonano również przecinki piesze oraz przecinki przejezdne.
Każdy z tuneli mieścił trzy pasy autostrady. Podczas ich drążenia w twardych granitach zastosowano metodę NATM, wykorzystującą górotwór jako element nośny konstrukcji tunelu. Zaprocentowały wszystkie górnicze doświadczenia firmy, które musiały zostać uzupełnione wyjątkową precyzją i ostrożnością. Choć drążenie tunelu odbywało się przy pomocy ładunków wybuchowych, zarys obudowy musiał być wykonany z dokładnością kilku centymetrów. Bliskość  zabudowy miejskiej wymuszała zastosowania specjalnych tłumików na wentylatorach i maszynach, a stosowanie materiałów wybuchowych ograniczono tylko do godzin dziennych.

Położenie geograficzne

Wszelkie prawa zastrzeżone

PeBeKa